Sleuteluitreiking Uiverstraat

Geplaatst op: 30 mei 2020

Op vrijdag 29 mei jl. om 15.00 uur is aan de familie van Manen officieel de sleutel overhandigd van hun nieuwe woning. Zij zijn één van de eerste bewoners van het nieuwe woongebouw aan de Uiverstaat in Veenendaal.

Ondanks de coronacrisis hebben wij wat  extra aandacht besteed aan deze bijzondere gebeurtenis. Uiteraard was het een anderhalve meter afstand sleuteloverdracht.
Wethouder Engbert Stroobosscher heeft op ludieke wijze, al hengelend, de eerste sleutel uitgereikt aan de familie van Manen.
De genodigden waren vanuit hun auto getuige van deze uitreiking.

Het complex
In opdracht van De Veenendaalse Woningstichting zijn door aannemer Frank van Woerden aan de Uiverstraat 60 zeer energiezuinige appartementen gerealiseerd. Zesendertig van deze appartementen zijn bestemd voor huisvesting van cliënten van Philadelphia. De opening hiervan vindt op een later moment plaats. De overige 24 appartementen zijn verhuurd aan huishoudens die nagenoeg allemaal uit Veenendaal komen. Natuurlijk betreft het sociale huurwoningen, gericht op de huisvesting van ouderen. De gemiddelde huurprijs van de woningen ligt op € 630 per maand. De woningen zijn bedoeld voor één en tweepersoonshuishoudens. Door de indeling ogen ze verassend ruim. Iedere woning is voorzien van een royaal balkon of terras.

Doorstroming
De druk op de sociale huurwoningen is de laatste tijd enorm. De bouw van deze woningen is daarom zeer welkom. Bovendien stimuleren we met de toewijzing van de woningen de doorstroming. Van de 24 appartementen is daarom de helft met voorrang verhuurd aan huishoudens die een sociale huur eengezinswoning achterlaten. Het bevorderen van de doorstroming is één van de prestatieafspraken die de VWS gemaakt heeft met de gemeente en met de stichting Huurdersbelangen.

De familie van Manen heeft van de mogelijkheid om door te stromen dankbaar gebruik gemaakt. Doordat hun eengezinswoning aan de Terp vrijkomt, is er ook voor anderen weer gelegenheid door te stromen.

Energiezuinig
De woningen zijn optimaal geïsoleerd en voorzien van energiebesparende installaties en zonnepanelen. In de woning is geen gasaansluiting aanwezig. De verwarming vindt plaats door aansluiting op het nieuw aangelegde warmtenet van Warmtebedrijf Veenendaal. Het koken is elektrisch; de woningen zijn al voorzien van een inductiekookplaat en afzuigkap. Om voorbereid te zijn op de toekomst zijn op de parkeerplaats enkele laadpalen aanwezig.