Samenwerking Present en VWS

Geplaatst op: 15 mei 2019

Op 15 mei is door de Veenendaalse Woningstichting en Present Veenendaal een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Door deze samenwerking kunnen vrijwilligers van Present praktisch blijven helpen achter de voordeur en in de tuin bij mensen die het hard nodig hebben. De Veenendaalse Woningstichting wil zich aan Present Veenendaal verbinden omdat ze ziet dat dit soort hulp grote sociale en maatschappelijke impact heeft en de leefbaarheid van de wijk hierdoor kan verbeteren.

Groepen zetten zich via Present eenmalig in voor iemand die hulp nodig heeft. Present matcht het aanbod van de groep met een passende hulpvraag. De hulpontvanger heeft onvoldoende netwerk, financiën en/of gezondheid om zelf te kunnen klussen en wordt begeleid door een zorgverlener. Deze samenwerking met de hulpverlening zorgt ervoor dat de hulp is ingebed in een zorgtraject. Zo komt de hulp van de vrijwilligers goed terecht en wordt de hulpontvanger écht verder geholpen.

In Veenendaal zijn er groepen mensen beschikbaar die op een door hen bepaald tijdstip best iets voor een ander willen doen. Present verbindt deze groepen aan hulpontvangers op basis van gelijkwaardigheid. De groepen kiezen het project wat het meest bij hen past. Vervolgens zorgt de vrijwillige groepencoördinator van Present Veenendaal dat het project goed verloopt volgens de daarvoor bestemde 7 stappen methodiek van Present. Het gaat om werkzaamheden die niet binnen het onderhoud van de Veenendaalse Woningstichting vallen; zoals schilderen, behangen, schoonmaken, vloer leggen en het opruimen van woningen en tuinen. Via Present Veenendaal zijn in 2018 al 7 groepen actief geweest in huizen van de Veenendaalse Woningstichting. Om dit werk te kunnen blijven doen gaat de Veenendaalse Woningstichting Present Veenendaal steunen.

Samen blijven we graag aan de slag voor een nog mooier Veenendaal!