Huurdersonderhoud

Rondom het onderhoud aan een huurwoning ontstaan nogal eens misverstanden tussen huurder en verhuurder. De verstopte gootsteen, het kapotte stopcontact en die lekkende kraan: wie gaat daarmee aan de slag en wie moet dat betalen ?

Het antwoord op deze vragen is vastgesteld in het Burgerlijk Wetboek. Dat kent een algemene regeling voor huur en verhuur.
Wat daaruit aan rechten en plichten voor het onderhoud voortvloeit, staat beschreven in de algemene huurvoorwaarden.

Groot onderhoud
Natuurlijk is het onderhoud van de woning één van de verplichtingen van de Veenendaalse Woningstichting. Daarbij gaat het om alle onderhoudswerkzaamheden en reparaties die niet voor rekening van de huurder komen, zoals "groot onderhoud" en "planmatig onderhoud". Groot onderhoud is een uitgebreide opknapbeurt van de woning. Het gaat hierbij om herstel of vervanging van die delen van de woning die door slijtage of ouderdom niet meer voldoen aan de oorspronkelijke gebruikswaarde. Het planmatig onderhoud is de gewone jaarlijkse verzorging van de woning, zoals bijvoorbeeld het periodieke buitenschilderwerk en het vervangen van goten.

Kleine reparaties
Voor de meestal kleine reparaties in, aan of bij de woning bent u in de eerste plaats verantwoordelijk. Dergelijke reparaties hebben meestal te maken met beschadiging of slijtage als gevolg van het dagelijks gebruik van de woning.
Ook bent u aansprakelijk voor schade in de woning die het gevolg is van zogenaamde "aanwijsbare schuld".

Als er bijvoorbeeld tijdens harde wind of storm een openstaand (dak)raam kapot waait, bent u verantwoordelijk voor de reparatie hiervan. U bent dan "nalatig" geweest door het raam niet op tijd te sluiten.

Het staat u vrij om de karweitjes, waar u verantwoordelijk voor bent, zelf op te knappen.
Maar in de meeste gevallen kan beter een vakman ingeschakeld worden zoals bijvoorbeeld voor het vervangen van een kapot stopcontact.

Serviceonderhoud
Heel veel reparaties waar u verantwoordelijk voor bent, worden gratis door ons uitgevoerd. Neem bij twijfel gerust contact met ons op.

Wie betaalt wat?

Veel huurdersonderhoud wordt door ons, gratis, als service uitgevoerd.

Wilt u weten wat wel en wat niet?