Woning betrekken

Zodra u een woning van de Veenendaalse Woningstichting betrekt, accepteert u deze in de staat zoals hij op dat moment is. Voor de sleutelontvangst wordt samen met een medewerker van de afdeling woondiensten, de staat van de woning opgenomen. Dit wordt vastgelegd in een opnamestaat. Ziet u hierna nog schade of tekortkomingen in de woning, dan kunt u dit binnen twee werkdagen melden. Anders wordt u hiervoor aansprakelijk gesteld.

Overnames
U kunt met de vorige bewoner van de woning overeenkomen dat u dingen overneemt, zoals vloerbedekking e.d.
U neemt dan ook de verantwoordelijkheid over voor het eventueel verwijderen hiervan als u weer verhuist. U moet de woning dan in de oorspronkelijke staat terug brengen, of in een staat waarmee de VWS akkoord gaat. Dit kan de nodige kosten met zich meebrengen.

Sleuteluitreiking
De sleutels van de woning mag u niet direct van de vorige bewoner aannemen. U wordt schriftelijk op de hoogte gesteld over de datum en tijdstip van de sleuteluitreiking.

Verzekeringen
Door de VWS is uw huis verzekerd tegen brand-  en stormschade. Dit geldt voor de woning in standaardvorm, dus niet voor de door u aangebrachte veranderingen. U moet zelf een inboedelverzekering afsluiten.Het kan zijn dat u in de woning (kostbare) aanpassingen overneemt van de vorige huurder of u bent van plan zelf aanpassingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan een mooie keuken of badkamer, een houten of tegelvloer of een schutting. In dat geval is het verstandig om bij de inboedelverzekering huurdersbelang mee te verzekeren.

Wilt u huurdersbelang meeverzekeren dan moet u de waarde van de aanpassingen opgeven, die u hebt gedaan of overgenomen. Sommige verzekeraars nemen standaard 10% van de waarde van uw inboedel op in de verzekering als huurdersbelang. Of uw woonverzekeraar dat ook doet, kunt u nakijken in de polisvoorwaarden of navragen bij uw verzekeraar of tussenpersoon.

Schoonhouden algemene ruimten
Bij galerijflats worden de gemeenschappelijke ruimtes, zoals algemene hallen, liften en trappenhuizen meestal schoongemaakt door een schoonmaakbedrijf. De kosten daarvan worden aan u doorberekend, in de vorm van servicekosten.

De galerijen en balkons worden niet schoongemaakt. Dit geldt ook voor de portieken en trappenhuizen van portiekflats.
Tenzij anders is afgesproken, moeten deze door uzelf worden schoongehouden.