Inwoning

Wanneer u als huurder voor korte tijd iemand bij u in de woning wilt laten wonen, noemen we dit inwoning. Bij inwoning voert u geen gezamenlijke huishouding: u deelt niet de gezamenlijke lasten en heeft niet de bedoeling altijd bij elkaar te blijven wonen.

De Veenendaalse Woningstichting zal bij aanvraag van inwoning bekijken of u toestemming krijgt om iemand tijdelijk in te laten wonen. Wij controleren uw aanvraag op de volgende punten:

• Overbewoning: woont u door de inwoning niet met meer mensen in de woning dan waar deze voor bedoeld is?
  • Huurschuld: heeft u of de inwoner geen huurachterstand?
  • Overlast: heeft u of de inwoner tot nu toe geen overlast veroorzaakt?

Na toestemming kan uw toekomstige inwoner zich bij de gemeente in laten schrijven op uw adres. Inwoning geeft bij vertrek van de huurder géén recht op ‘overname’ van de woning.

Hoe vraagt u toestemming voor inwoning aan?
U levert een ingevuld aanvraagformulier inwoning/samenwoning bij ons in. Het verzoek tot inwoning moet worden ondertekend door u en door degene die bij u wil komen wonen. Is er al een medehuurder geregistreerd (bijvoorbeeld als de huurder is getrouwd) dan moet ook deze het verzoek ondertekenen. Wij beoordelen uw verzoek en u ontvangt schriftelijk bericht van de beslissing.

Inwoning?

Inwoning kan gevolgen hebben voor uw huurtoeslag. Het inkomen van de medebewoners telt mee voor het totale toetsingsinkomen.

Bereken de gevolgen